Köksgolvet

Köksgolvet var en historia för sig. När jag flyttade in låg det en trasig plastmatta på golvet och det luktade fukt och mögel. När jag började riva i golvet kom en ett gammalt 50-60 tals golv med fyrkantiga plattor fram under plastgolvet. Under plattorna var det två lager med ganska tunn, ett par cm, betong. När jag väl hackat mig igenom betongen låg där ett lager med tegelsten. Ett tag tänkte jag att det kunde ju vara fint, men kanske inte så praktiskt, med tegelstensgolv. Som tur var visade det sig att tegelstenarna låg hopplöst ojämt så det var aldrig något alternativ att ha dem kvar.

Så här såg det ut när jag flyttade in.

Lite plastmatta betong och tegel.

 

En dag i juli kom Tommy ner och ville hjälpa till. Jag tyckte att köksgolvet kanske var ett lagom dagsverke för två personer. Det visade sig att vi fick slita hårt för att lyckas med det. Vi hackade bort betongen och grävde bort tegelstenarna. Svettades som isbjörnar på Kolmården och när allt var utburet stod vi där med ett ostampat jordgolv. Jag gick till grannen och lånade en kratta. Vi jämnade till jorden och tog bort de största stenarna. Sen la vi dit frigolit, plast och golvspånskivor. Ovanpå det ett lager med ett vanligt hederligt gammalt klickgolv och vips var där ett nytt fint golv. Stort tack till Tommy för en fantastisk insats.

Tommy kämpar med tegelstenarna.

Krattat jordgolv i köket!
Frigolit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0