Taket

Taket på baksidan var ingen höjdare, gamla porösa fula betongpannor som smulades sönder när man tog i dem. En hel del pannor saknades om inifrån kunde man se ut på några ställen.

Dåligt tak

Dåliga gamla betongpannor!

Det kändes trots allt som ett lagom projekt för en grabbhelg, men det visade sig att vi blev tvungna att lägga på både ett och två kol för att det skulle gå vägen.

I mitten av september åkte jag ner från Västerås, Mattias, Magnus och Tommy kom från Ny- och Norrköping och Markus hela vägen från Malmö. Det blev mycket hårt jobb, grillad korv två öl och en whiskey var innan vi på söndag em hade fått upp alla takplåtar jag hade köpt. Tyvärr hade jag inte köpt tillräckligt många plåtar eftersom jag inte hade mätt husets längs ordentligt… Vilken sanslös klantskalle man kan vara ibland.

Rivning

Mattias och Tommy i rivartagen!

Mer rivning

Mer rivning!

Det vi gjorde var att riva ner alla gamla pannor, bort med gammal papp, dit med ny papp, ny läkt och dit med de nya takplåtarna. Det låter lätt som en plätt men var riktigt besvärligt ett tag men det löste sig till slut. Hur taket så ut under pannorna, hur skitigt det var, hur många intorkade fladdermöss där var mm förtäljer inte denna historia.

Papp och läkt

Ny papp och läkt.

Nästan klart!

Nästan klart med läkten.

Rött

Rött och fint!

Hur som helst massa tackkramar till grabbarna för en fantastisk, och för mig ovärderlig, insats under tuffa två dagar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det finns faktiskt inga gränser för hur imponerad jag är.



/e

2010-01-04 @ 10:12:08
Postat av: Jonte

Med lite vilja kommer man långt!

/J

2010-01-04 @ 10:54:00
Postat av: Tomas Stjerndahl

Hej! Jag har med ljus och lykta letat efter den typ av betongtakpanna som ni bytte ut. Har ni gjort er av med allt materialet eller finns det nåt över som man skulle kunna få/få köpa för en billig penning (huvudsaken är att pannan är hel, spelar ingen roll om den är skör). Jag skulle vilja byta några av mina trasiga gamla pannor som det gått hål på. Sitter på en gammal uthusbyggnad på lantstället som vi nyligen köpt.



Mvh

Tomas

2010-09-06 @ 16:14:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0